2010. december 3.

Közlekedj..!


Gyalogosan
A világ legegyszerűbb közlekedési eszköze. Szinte mindenhol a világon :) Kalkuttában azért elég nagy odafigyelést igényel a dolog, ugyanis nincsenek járdák. A forgalom viszont elég élénk, és a sávok fogalma itt ismeretlen, így a gyalogos előrehaladás az út szélén történik, kerülgetve egymást, az árusokat, a pocsolyákat (ismeretlen eredetű folyadékok, vagy húslé, kecskepisi, mosogatólé stb.), miközben az ember a szeme sarkából azt figyeli, hogy elölről vagy hátulról (mert bár egyik oldalán haladunk az útnak, ebben az esetben ez nem számít) nehogy elüssék.
Persze néhol azért vannak járdák, és olyankor az ember megkönnyebbülten kerülget, és lazít egy keveset.
Gyalogos átkelő is van néhány helyen, de leginkább csak az angol hagyományok kedvéért. Mert tartalmilag nem számít sokat, csak akkor állnak meg a járművek  (vagy nem) ha egy közlekedésirányító rendőr így dönt, vagy ha az ember elindul, és kiteszi a kezét, hogy stopp. Vagy sikerül, vagy nem. De állítólag belejön az ember, és egy idő után tud beszélgetni séta közben, nekem még nem megy, koncentrálok a túlélésemért :D

Biciklivel
Nincs olyan sok biciklis, mint kínában, de azért sokan vannak, és nagyon vakmerőek :)

Riksával
Riksával még nem mentem, mert nehezemre esne elnézni ahogy valaki (általában idősebb ember) cipel engem, aki tud gyalogolni is, ráadásul itt nincsenek fix árak, 
 
mint az autósriksánál, ezért mindig előre meg kell alkudni. És az alkudozás nem egy gyors, ezért az ilyen közelekedés nem túl hatékony folyamat.

Autós riksával
Minden reggel és este autós riksával jövök és megyek a metróig. A körforgalomig sétálok, utána felszáll az ember egyre, ami 4 Rs-ért elvisz a metróhoz. Nagyon 







gyors (ezért egyben életveszélyes, kerülgeti a kocsikat jobbról balról, előz össze vissza, őrültek... de nem viccelek, majd egyszer teszek fel videót) és kényelmes közlekedési eszköz. Fix árakon fix útvonalak, és mindig bevárják, amíg megtelik ezért hatékony is, de ez általában hamar megy.


Busszal
Busszal közlekedni is élmény, bár eddig csak egyszer mentem, mert viszonylag lassú. Az ember felszáll a buszra és a nemének megfelelő oldalon leül, vagy áll. Az egyik üléssor csak a nőké, a másik a férfiaké. Ha valaki beül a férje mellé a férfi sorba, akkor ezért eléggé megszólják. Egyszer mentem, de akkor volt ilyen. Utána felugranak a jegyszedők, és begyújtik a pénzeket (petrol pumptól a







munkahelyemnél lévő metróig 6 Rs – szóval ha busszal járnék spórolhatnék naponta 10 forintot :D). A busz olyan, mint amit a képeken lát az ember; csúcsidőben lógnak ki az emberek az ablakon, és teljesen általános eset, ha valaki a mozgó járműre felugrik.


Metróval
Kalkuttában egy vonal van, szóval nem nagyon lehet eltévedni. A metró viszonylag gyors, és csúcsidőben gyakran jár, de az első csak reggel 7.20kor megy, vasárnap pedig csak délután 2 után jár :D
Egy jegy 6 pénz a munkahelyemig, de ha az ember többalkalmas jegyet vesz, akkor egy út csak 4 Rs. Nem olyan rossz, nem? :) Persze elég nagy néha a tömeg (de egyáltalán nem akkora mint Kínában volt), és mondanom sem kell, hogy a metrókocsikon belül is vannak női és férfi részlegek... eleinte igyekeztem nem törődni ezzel, mondván, hogy külföldiként nekem nem kell alkalmazkodni, de aztán önszántamból beálltam a rendszerbe, mert 1. állandóan küldözgettek a férfiak a nőkhöz 2. kellemesebb nőkkel heringeződni, mint férfiakkal.  A metróban szigorúan tilos fényképezni a terrorizmus miatt, így nem fogom tudni megmutatni a tűzoltó rendszert: 4 darab kb 3-4 literes kúp alakú vödör vízzel és homokkal megtöltve :D általában a mozgólépcső/lépcső tetején, szóval ha a síneknél van gond, akkor cipelhetik :)))


Taxival
Taxival közlekedni természetesen nem drága, csak a többi megoldáshoz képest. Taxi rengeteg van, és nem nagyon akarják az embert átverni (nem nagyon). A taxióra beszálláskor 10et mutat, ami egy darabig kitart, és csak bizonyos idő után kezd el nőni az összeg. Azt, hogy mennyit kell fizetni a következők alapján számoljuk ki :D amit a taxióra mutat, azt megszorozzuk kettővel, és utána hozzáadunk 2 Rs-t. Tehát pl. Az óra 37-et mutat, akkor az ember 76-ot fizet :))) Egyedül éjszaka vannak extra árak, pl taxióra plusz 20/50/100 (függ a helytől, külföldi átverhetőségétől, mennyire van éjszakai óra stb.), de ez alkudozás tárgya. Viszont azért nem szólnak, ha mondjuk 10en bepréselődünk egy darab taxiba :)


Kocsival, motorral stb.
Soha nem vezetnék Kalkuttában, csak egy dodgemet 100 légzsákkal :D Sávok nincsenek. Azaz ha vannak, akkor nem számítanak. Van olyan utca, ami forgalomtól függően szinte egyirányúvá válik... semmilyen szabályt nem tartanak be, az, hogy piros a lámpa csak iránymutatás, nem szabály :) tolakodnak, előznek ahol csak tudnak. És elég sok forgalmi eszköz keveredik, pl. egy hatsávos úton egyszerre van, gyalogos, riksa, autóriksa, kecske, tehén, busz, kamion, motor, biciklis, taxis, autós stb :) a lista szinte végteleníthető. A duda kommunikációs eszköz.







Ennek ellenére mindenhol ki van írva, hogy tartsd be a közlekedési szabályokat. A kedvencem a kamionok és buszokon levő feliratok kombinációja (egyébként legtöbbjük szépen meg van festve, nagyon tetszenek)...
1.     Obey the traffic rules (rögtön alatta)
2.     BLOW HORN :D
3.     Mellette valahol, vagy a kocsi oldalán indiai zászló és „India is great” felirat :)
4.      A kocsi elején a lökhárító környékére fel van festve (csak a miheztartás végett, hogy 40 km/h :))

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése